Diversidade e singularidade da policromia na escultura sacra de Sabará: século XVIII e início do XIX

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2019
Autor(a) principal: Ana Carolina Rodrigues
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
Programa de Pós-Graduação em Artes
UFMG
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/1843/33544
Resumo: This paper deals with the analysis of polychromy of the sacred sculptures of the 18th and early 19th centuries from Sabará city, located in the metropolitan area of Belo Horizonte, MG. For the study we analyzed 22 sculptures and two pulpits of five churches in the historical center of the city, and the sculpture Saint Anne located in the Museu do Ouro. During the research we tried to relate the upholstery to each other in search of elements that revealed the identity of the Sabarense polychrome.The identified characteristics, amongst document of 1818 ranscribed by ZoroastroViannaPassos, indicated the work of a polychrome workshop in the city, possibly led by Joaquim Gonçalves da Rocha.Our studies also led us to the hypothesis that the same painter would have polychromed some of the sculptures studied.