O papel da cenografia na obra de Federico Fellini: Importância e significados do espaço cênico em Julieta dos espíritos eSatyricon

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2007
Autor(a) principal: Eduardo Andrade dos Santos
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WLH26
Resumo: The aim of this research is to study the scenic apparatus as an active element in the narrative discourse and as an essential element in the image construction process of the italian director Federico Fellini. The first chapter focuses on La dolce Vita (1960) as the turning point in thedirectors style evolution, when Fellini starts to use the studio as one of the main tools in the construction of his singular aesthetics. The second chapter presents a general analysis of Fellinis cinematographic style, through the observation of different aspects in his personality and work. The third chapter presents an analysis of the aesthetic format of Giulietta deggli spiriti (1965), focusing on the set element as an active vector in the narrative discourse. The fourth chapter analyses the aesthetic format of Satyricon (1969), underlining the pictorial character of its images and the importance of the scenic device in the visual composition of the film.