Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: |
2024 |
Autor(a) principal: |
BRITO, Luana Reis |
Orientador(a): |
RIBEIRO, Tânia Cristina Costa |
Banca de defesa: |
RIBEIRO, Tania Cristina Costa,
VASCONCELOS, Gisele Soares de,
PELLEGRIM, Emyle Pompeu de Barros Daltro |
Tipo de documento: |
Dissertação
|
Tipo de acesso: |
Acesso aberto |
Idioma: |
por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal do Maranhão
|
Programa de Pós-Graduação: |
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS
|
Departamento: |
DEPARTAMENTO DE ARTES/CCH
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: |
|
Palavras-chave em Inglês: |
|
Área do conhecimento CNPq: |
|
Link de acesso: |
https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/5589
|
Resumo: |
This paper aims to analyze which empowerment strategies women who dance in Dona Teté's Cacuriá use to mediate the patriarchal discourses that permeate them. To this end, we seek to describe the cultural manifestation of the cacuriá and its cultural dynamics; thus, we intend to detect the patriarchal discourses that most impact the bodies of these female cacuriá dancers and, infer that, through the rebolado, there are rebellious feminist actions that configure empowerment strategies reflected in the way women express themselves dancing in the cacuriá. |