Uma Aplicação do Software Scratch no Ensino Fundamental

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2021
Autor(a) principal: Mafra, Josiane Barroso
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal do Espírito Santo
BR
Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Exatas
UFES
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://repositorio.ufes.br/handle/10/15268
Resumo: The use of the graphic programming language, Scratch, in this work, is focused on the need to associate the programming language with to teaching and used as an introduction to the content about magnitudes and measures in the Cartesian plan for the 9th grade of Elementary School II. The scripts used in this thesis works, in relation to Mathematics, as a tool that encourages student learning and provides (gives) the opportunity to serve as an aid in problem solving through experimentation and reflection, as it requires a non-automatic response that encourages creativity, effective participation, discussion of ideas and provides meaningful learning. It is also presented the student’s evaluation when using this platform in the proposed activities on: line segment in the Cartesian plane, parallel segments in relation to the axes in the Cartesian plane, the use of calculating the distance between two points, the midpoint of a segment, the construction of triangles, squares and rectangles, the calculation of perimeter and area of the rectangle in the Cartesian plane and proportionality of segments.