Quando o choro canta e o chorão fala: uma análise das práticas musicais do Choro em Fortaleza

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2014
Autor(a) principal: Costa, Carlos Frederico Pedrosa da
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Não Informado pela instituição
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/24243
Resumo: This research seeks to build a socioanthropological reading about the choro in the city of Fortaleza, performing an ethnographic fieldwork with the practitioners of this musical genre, emphasizing the problematization of the ways in which musicians learn, execute and pass on techniques, repertoires, resources, Fundamentally, social relations. That is, the questions that guide the effort of this research revolve around the types, forms and processes of socio-cultural knowledge mobilized by the universe of these practitioners, from the symbolic conceptions on what is the cry, as their interpretative, sometimes divergent, aspects of the Place that occupies the tradition of choro in Brazilian popular music. I intend to carry out this research exploring the consequences of placing myself before this symbolic universe of the practitioners of choro as a native anthropologist, once being a musician of formation. Thus, ethnographic research will focus on observation and interlocution with my peers, with the universe of which I am also a practitioner.