Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: |
2019 |
Autor(a) principal: |
Ribeiro, Francisco Cezar Rosa
![lattes](/bdtd/themes/bdtd/images/lattes.gif?_=1676566308) |
Orientador(a): |
El Fahl, Alana de Oliveira Freitas de |
Banca de defesa: |
Não Informado pela instituição |
Tipo de documento: |
Dissertação
|
Tipo de acesso: |
Acesso aberto |
Idioma: |
por |
Instituição de defesa: |
Universidade Estadual de Feira de Santana
|
Programa de Pós-Graduação: |
Mestrado Acadêmico em Estudos Literários
|
Departamento: |
DEPARTAMENTO DE LETRAS E ARTES
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: |
|
Palavras-chave em Inglês: |
|
Área do conhecimento CNPq: |
|
Link de acesso: |
http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/771
|
Resumo: |
The present study had as its aim to analyze the humour found in selected chronicles by Stanislaw Ponte Preta (1923-1968) as a means of representation of the Brazilian society, making recurring use of humorous, satirical and ironic resources. The research tried to establish the trajectory of this genre, from its beginning in Europe and evolution throughout the XIX and XX centuries in Brazil, leaving the page footer in the newspapers and assuming a permanent place in the Brazilian Literature. The theoretical support was based on the studies by Dimas (1976), Portela (1977), Meyer (1979), Diaféria (1984), Arrigucci (1987), Sá (1987), Candido (1992), Cardoso (1992), Bender; Laurito (1993), Resende (1995), Ribeiro (2001), Chaloub; Neves; Pereira (2005), Soares (2014), Damatta (1986), El Fahl (2003), Vasconcelos (2010), Soares (2014), among others. |