O jovem Machado de Assis e a tradição retórico-poética nos primeiros poemas

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2023
Autor(a) principal: Rodrigues, Cristiane Nascimento
Orientador(a): Marques, Wilton José lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18914
Resumo: The present thesis, "The young Machado de Assis and the rhetorical-poetic tradition in the first poems," offers analyses and interpretations of ten poems authored by the literary figure hailing from Rio de Janeiro, originally disseminated through the 19th-century periodical press. Since the colonial era in Brazil, knowledge of Rhetoric and Poetics, along with the practices of Eloquence and Oratory, especially the sacred one, circulated and flourished through manuals, treatises, and compendiums crafted by masters and scholars of the subject. Throughout the 19th century, virtually all Brazilian authors were, in some capacity, steeped in the disciplines of Rhetoric and Poetics, as evidenced by the enduring presence of these subjects in the curriculum of the Colégio Dom Pedro II, a standard educational institution in the country, for almost the entire imperial period. Thus, it is presented here an analytical reading aiming to elucidate how the principles, norms, and rhetorical-poetic values manifest in the composition of Machado's initial poems. To achieve this, a meticulous selection of poetic compositions has been made: “Soneto” à Ilma. Sra. D.P.J.A, “A saudade”, “O pão d’açúcar”, “O meu viver”, “Dormir no campo”, “Minha musa”, “Consummatum est!”, “Cognac!...”, “Álvares de Azevedo” e “Ao Carnaval de 1860”, published, the first, in “Periódico dos Pobres”, by Antônio Maximiano Morando, and, the others, in “Marmotas” by Francisco de Paula Brito.